От 1 юни 2025 година хартиената трудова книжка отива в историята. Тя става електронна и се превръща в е-документ или единен електронен трудов запис.
Старите хартиени трудови книжки трябва да бъдат върнати на работещите от техните работодатели.
В момента, по закон, хартиената трудова книжка трябва да се съхранява от работещия, като с негово съгласие се предоставя на работодателя. В нея се отбелязват данни, които са от значение и за осигурителните права, включително длъжност, възнаграждение и стаж.
„Тя е като своеобразна лична карта на работещия“, обясни националният секретар на КНСБ Величка Микова.
Хартиените трудови книжки остават официален удостоверителен документ до 1 юни тази година. Те не бива да се унищожават, а трябва да се оформят от последния работодател и да се върнат на работника или служителя. Законът дава срок за това до 1 юни 2026 година, като в тях трябва да се запише трудовият стаж до 1 юни 2025 г, допълни Микова.
Данните от новата електронна трудова книжка ще се вписват в електронен регистър, а всеки работник ще има достъп до своя електронен трудов запис. При сключване на трудов договор работодателят е длъжен да впише данните в единния регистър на заетостта. При прекратяване на договора, той също е длъжен да впише тази информация в регистъра, иначе ще се счита за нарушение на трудовото законодателство, и работникът може да потърси обезщетение.
Какво правим, ако я изгубим?
Възстановяването на загубена трудова книжка се извършва от дирекциите на „Инспекция по труда“ (ДИТ) по постоянен адрес на работника или служителя, въз основа на подадено от него заявление – декларация, придружено от издадени от бившите му работодатели документи за трудовото му правоотношение при тях (Приложение №2 към Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж) и закупена от книжарница нова трудова книжка.
Услугата е безплатна и се извършва в срок до 7 дни от постъпване на заявлението-декларация и придружаващите го документи в „Инспекция по труда“.
Справка за работодателите, при които работникът е работил, може да се направи в Регистъра на трудовите договори в Национална агенция за приходите (НАП). Достъп до Регистъра може да се осъществи електронно през интернет страницата на НАП, за което е необходим квалифициран електронен подпис или ПИК на НАП. Справката може да бъде направена и получена и лично в центровете за обслужване на клиенти на НАП.
Имайте предвид, че Регистърът на трудовите договори е създаден през 2003 година, т.е. в него не е налична информация за договори, съществували и прекратени преди 1 януари 2003 г.