Скъп ремонт за 310 млн.лв. на българските Су-25

0

Бларуският ОАО 558-и Авиационен ремонтен завод може да ремонтира 14 щурмови бомбардировача Су-25 от българските ВВС, съобщава Дневник.

Това е единственият участник, допуснат до финала на процедурата по пряко договаряне за 10 едноместни Су-25К и 4 двуместни Су-25УБК и е определен за изпълнител на обществената поръчка със заповед на министъра на отбраната и вицепремиер Красимир Каракачанов.

Прогнозната стойност на поръчката е 41 млн. лв. (без ДДС) за срок 4 години според решението за откриване на процедурата за обществена поръчка от 17 август 2018 г., без да се посочва за колко точно самолета става дума. Броят им е определен в Изискванията на възложителя към това решение. Но в същия документ е посочено, че “като опция (…) и при приет с решение на Министерския съвет проект за инвестиционен разход възложителят има право да сключва конкретни договори към рамковото споразумение в рамките на неговия срок на действие с обща стойност 82.5 млн. лева (без ДДС)”. Допълва се, че за тази цел към рамковото споразумение ще бъде сключено допълнително споразумение. Макар да се говори само за “опция”, в същите Изисквания изрично са определени и по колко милиона лева – между 16.8 и 30 – ще се превеждат на изпълнителя във всяка от годините до 2022 г. до общата спомената сума от 82.5 млн. лв.

Още същия ден зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков кани на процедура за договаряне беларуския завод и московската Обединена авиостроителна корпорация за сума 82.51 млн. лв. Същата сума остава записана като прогнозна и в решение от 23 октомври 2018 г. на министър Каракачанов за избор на изпълнител и покана за преговори за сключване на договор.

Ценовото предложение на 558-и Авиационен ремонтен завод е за 132 484 980 евро (без ДДС) според доклада на комисията по търга в Министерството на отбраната. Това са близо 260 млн. лв. без ДДС, или почти 311 млн. лв с ДДС. “Предложената цена надвишава прогнозата стойност на поръчката, като това обстоятелство не е основание за отстраняване на участника”, пише в решението, подписано от Каракачанов.

По закон Министерството на отбраната и правителството могат да възлагат обществени поръчки до 100 млн. лв., а за разходи над тази сума се иска решение на Народното събрание. Ремонтът е оформен като рамково споразумение, а конкретните поръчки по него са разпределени в 4 години под този праг. Но така при посочена цена 6.3 пъти по-висока от първоначално описаната в обществената поръчка формално, изглежда, няма нарушение. Няма да се изисква и одобрението на парламента.

Според последната европейска Директива за обществените поръчки от 2014 г. рамковите споразумения трябва да се изпълняват до 4 години.

“От направеното проучване е констатирано, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под конструкторско-технологичния съпровод на оригиналния конструктор може да се извърши в Руската федерация и в Република Беларус”, е записано в тръжната документация. Според източници на “Дневник” беларуската фирма е предпочетена от геополитически причини и руската не е поканена до последната фаза на договаряне заради санкциите срещу Русия на ЕС и САЩ след анексирането на Крим.

Според руския сайт aviaport.ru, специализиран в авиацията, беларуският завод “разчита на доставки от Русия между 40% и 60% от общия обем на работата по ремонта и модернизацията на изтребителите Су-30, Су-27 и МиГ-29, щурмовиците Су-25, а също така и хеликоптерите Ми, в зависимост от типа въздушния съд и сложността на извършвания ремонт и модернизация”.

Поръчката не може да се възложи на българско държавно предприятие. “Авионамс” няма лиценз за такава дейност. Получаването на такъв от Русия би отнело години./dnevnik.bg/

Оставете Коментар

Предишна публикация:
Хасковски таланти Георги и Енис на четвъртфинали за купа на БФС

Гришо пак отпадна

Затвори